Appealing to Good Students in Introductory Economics

Auteur(s)

Jensen,Elizabeth J.; Owen,Ann L.

Titel

Appealing to Good Students in Introductory Economics

Type bron

Wetenschappelijk artikel

Tijdschrift

The Journal of Economic Education

Jaar van Publicatie

2003

Jaargang (Volume)

34

Nummer (Issue)

4

Paginanummer

299-325

Trefwoorden

activerende didactiek, discussie/gesprek in de klas, motivatie voor het vak

AE of BE

AE

Uitgever

Taylor & Francis, Ltd.

ISSN/ISBN

00220485

Abstract

In dit artikel beschrijven de auteurs een onderzoek dat zij hebben gedaan op een opleiding voor undergraduates ((Dit is in de VS het post-secundair onderwijsniveau, ruwweg vergelijkbaar met ons bachelorniveau.) Ze hebben onderzocht of de gehanteerde didactiek in het inleidende vak economie invloed had in de mate waarin studenten voor vervolgvakken economie kiezen. In literatuur over economieonderwijs wordt immers geadviseerd om meer activerende didactiek in te zetten. Hun onderzoek wees uit dat minder hoorcollege en meer discussie effectief was voor verschillende typen studenten. Minder hoorcollege werkt beter was een duidelijke uitkomst uit het onderzoek, maar uit het onderzoek bleek niet eenduidig welke didactiek daarvoor in de plaats moet komen. De verschillende alternatieve aanpakken werkten namelijk verschillend uit, afhankelijk van het type student. Hun aanbeveling is daarom om gevarieerde didactiek te hanteren om zoveel mogelijk studenten te bereiken.

Website van het tijdschrift: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/00220485.asp

No image

Het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel heeft als doel:
Het samenbrengen, bundelen en verspreiden van expertise in het Economie-onderwijs.
Blader door de bibliotheek