Problem-Based Learning and High School Macroeconomics

Auteur(s)

Maxwell,Nan L.; Mergendoller,John R.; Bellisimo,Yolanda

Titel

Problem-Based Learning and High School Macroeconomics: A Comparative Study of Instructional Methods

Type bron

Wetenschappelijk artikel

Tijdschrift

The Journal of Economic Education

Jaar van Publicatie

2005

Jaargang (Volume)

36

Nummer (Issue)

4

Paginanummer

315-331

Trefwoorden

macro-economie, Probleem Gericht Onderwijs

AE of BE

AE

Uitgever

Taylor & Francis, Ltd.

ISSN/ISBN

00220485

Abstract

Deze onderzoekers hebben gekeken naar de verschillen tussen Probleem Gericht Onderwijs (PGO) en traditionele didactiek in het aanleren van macro-economische concepten bij leerlingen in het voortgezet onderwijs (high school). Met redelijke zekerheid kon bewezen worden dat over de hele onderzoeksgroep gezien PGO even hoge leerresultaten opleverde dan meer traditionele didactiek. Een sterk bewijs kon worden geleverd voor een verband tussen het effect op de leerresultaten enerzijds en de docenten anderzijds. Dat wil zeggen dat bij sommige docenten de leerresultaten van leerlingen bij inzet van PGO significant verbeterden terwijl bij andere docenten dat effect juist optrad bij de inzet van meer traditionele didactiek. Dit suggereert dat PGO tot betere leerresultaten kan leiden als de docenten goed op de hoogte zijn van deze aanpak en van economie en deze kennis ook inzetten.

Website van het tijdschrift: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/00220485.asp

No image

Het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel heeft als doel:
Het samenbrengen, bundelen en verspreiden van expertise in het Economie-onderwijs.
Blader door de bibliotheek