Teaching Mixed Strategy Nash Equilibrium to Undergraduates

Auteur(s)

Garrett,Kenneth; Moore,Evan

Titel

Teaching Mixed Strategy Nash Equilibrium to Undergraduates

Type bron

Wetenschappelijk artikel

Tijdschrift

International Review of Economic Education

Jaar van Publicatie

2008

Jaargang (Volume)

7

Nummer (Issue)

2

Paginanummer

79-87

Trefwoorden

klaslokaalexperimenten, speltheorie

AE of BE

AE

Uitgever

….

ISSN/ISBN

….

Abstract

De auteurs van dit artikel tonen een eenvoudige en effectieve methode om studenten het Nash-evenwicht in gemengde strategieën aan te leren. Het is gericht op onderwijs aan undergraduates. (Dit is in de VS het post-secundair onderwijsniveau, ruwweg vergelijkbaar met ons bachelorniveau.) Ze doen dit door de studenten het spelletje “kop of munt”te laten spelen, in sommige gevallen gevolgd door “schaar, papier, steen”. Op basis van die spelletjes vroegen ze studenten de optimale strategie te bepalen. Vervolgens lieten ze de leerlingen de uitkomsten in een matrix vatten om vervolgens de stap te maken naar de algebraïsche aanpak. (Gemengde strategieën behoren overigens niet tot de verplichte examenstof op het HAVO of VWO in Nederland.)

Website van het tijdschrift: http://www.economicsnetwork.ac.uk/iree

No image

Het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel heeft als doel:
Het samenbrengen, bundelen en verspreiden van expertise in het Economie-onderwijs.
Blader door de bibliotheek