Using Context in Classroom Experiments

Auteur(s)

Bernard,John.C. Bernard,Daria.J.

Titel

Using Context in Classroom Experiments: A Public Goods Example

Type bron

Wetenschappelijk artikel

Tijdschrift

International Review of Economics Education

Jaar van Publicatie

2005

Jaargang (Volume)

4

Nummer (Issue)

2

Paginanummer

9-22

Trefwoorden

collectieve goederen, didactiek, Experimenten

AE of BE

Algemene Economie

Uitgever

The Higher Education Academy

ISSN/ISBN

….

Abstract

Het “Collectieve-goederen spel” is als instrument zowel in het onderwijs als in onderzoek gebruikt. Vrijwel altijd werd het spel ingericht zonder te refereren aan een specifiek collectief goed of toepassing in de realiteit. De reden hiervoor is dat men wil voorkomen dat het gedrag van de deelnemers wordt beïnvloed door ervaringen en gevoelens t.a.v. het specifieke collectieve goed. Toch kan in onderwijs het toevoegen van een context helpen. Het leidt tot een verbetering van het begrip van het experiment en van de toepassing ervan op echte problemen. Dit artikel laat zien hoe een collectieve goederenspel wordt gebruikt om de twee problemen rond marketing door boeren te illustreren. Het gaat hier dan om het gezamenlijk financieren van reclame en om het beperken van het aanbod. Door dit te vertalen naar een collectieve goederenspel wordt het duidelijk hoe moeilijk het is voor de boeren om tot bindende afspraken te komen. In dit experiment wordt ook gebruik gemaakt van een tussentijdse discussie tussen leerlingen/studenten, waarin ze worden gestimuleerd een oplossing te vinden voor het meeliftgedrag. Dit leert ze dan meteen welke moeilijkheden zich voordoen bij het maken van gezamenlijke afspraken en overeenkomsten.

Website van het tijdschrift: http://www.economicsnetwork.ac.uk/iree

No image

Het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel heeft als doel:
Het samenbrengen, bundelen en verspreiden van expertise in het Economie-onderwijs.
Blader door de bibliotheek