Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments

Titel

Using Technology to Facilitate Active Learning in Economics Through Experiments

Type bron

Wetenschappelijk artikel

Tijdschrift

Social Science Computer Review

Jaar van Publicatie

2004

Jaargang (Volume)

22

Nummer (Issue)

4

Paginanummer

469-478

Trefwoorden

Experimenten, groepsgrootte, intranet, leeropbrengsten, software

AE of BE

Algemene Economie

Uitgever

Sage

ISSN/ISBN

….

Abstract

Klaslokaalexperimenten worden steeds meer gebruikt om leerlingen te activeren in het economieonderwijs. In dit artikel wordt een voorbeeld gegeven hoe ICT-technologie zoals een draadloos Intranetsysteem en drie webgebaseerde softwaresystemen (van de bedrijven Aplia, Veconlab, en de digitale bibliotheek EconPort) kunnen worden ingezet om de flexibiliteit van klaslokaalexperimenten te vergroten en ze meer toepasbaar te maken in grotere groepen. Het gaat om programma’s waarmee de resultaten van het handelen van studenten makkelijk kunnen worden verzameld en verwerkt. De uitkomsten van de studie laten zien dat de inzet van deze ICT-technologie het mogelijk maakt met grote groepen dezelfde leeropbrengsten te verkrijgen als met kleine groepen (kleine groepen waarbij veel meer interactie mogelijk is). Het geeft studenten meer begrip van de basisconcepten van de economie en vergroot hun vermogen tot transfer. De technologie geeft het gevoel van een kleine klas terwijl het toch om grote groepen studenten gaat. De leerresultaten zijn volgens de auteurs niet verrassend gezien de resultaten uit eerder onderzoek. Die wezen uit dat door experimenten studenten mentale modellen bouwen van concepten uit de les en dat ze deze modellen kunnen aanpassen om gerelateerde problemen op te lossen.

Link naar publicatie: http://ssc.sagepub.com/content/22/4/469.full.pdf

No image

Het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel heeft als doel:
Het samenbrengen, bundelen en verspreiden van expertise in het Economie-onderwijs.
Blader door de bibliotheek