2e graad LIO dag 17-02-11

De tweede liodag voor tweede graads studenten heeft op 17 februari 2011 plaats gevonden bij Fontyshogescholen in Tilburg. Lees voor een impressie het volgende verslag.

Centrale lezing: De loopbaanschool en de rol van de docent hier in

– dhr. Ruud van Leeuwen

De volgende Powerpoint is gebruikt tijdens de centrale lezing.

Vervolgens kon een keuze gemaakt worden uit de volgende workshops:

Workshop 1. De meerwaarde van leergebied onderwijs

– dhr. T.Koops (Hogeschool INHOLLAND)

Doel van de workshop: De studenten duidelijk maken dat leergebied onderwijs niet ten koste gaat van het eigen vakgebied, maar juist een meerwaarde heeft voor het eigen vakgebied.

Workshop 2. Leerstijlen en lesstijl

– Edward van Balen (Hogeschool Rotterdam)

Doel van de workshop: Het inpassen van verschillende leerstijlen in je eigen lesstijl. Kennis van leerstijlen van Kolb, Pask, Dunn maken je bewust van de verschillen die tussen leerlingen kunnen bestaan. Je kunt in je eigen lesstijl rekening houden met deze verschillen.

Workshop 3. Gebruik van digitale bronnen en screencasten

– Maurice Straatmans (HAN ILS)

Doel van de workshop: Studenten en ook docenten gebruiken internet veelal als leerbron.

Waar vinden we voor economie docenten bruikbare bronnen en zijn deze wel betrouwbaar is een vraag die in deze workshop beantwoord gaat worden.

Ook laat ik jullie kennismaken met “screencasting”.

Volgens Wikipedia omschreven als:”een digitale opname van computerbeeldscherm door gebruik te maken van software die vastlegt wat er op het beeldscherm gebeurt. Vaak zijn deze screencasts voorzien van commentaar van de maker.

Een screencast is in essentie een filmpje van wat een computergebruiker ziet op zijn beeldscherm.”

In deze workshop laat ik jullie zien dat het maken van een screencast of videotutorial geen grote ICT vaardigheden vergt en hoop ik dat ook jullie geinspireerd worden om screencast te gaan maken.

De deelnemers aan deze workshop moeten zelf een laptop meenemen, waarop van te voren bepaalde software geïnstalleerd moet zijn. Zie voor details document voor deelnemers!

Workshop 4. Collectieve goederen

– Aisa Amagir (Hogeschool van Amsterdam)

Doel van de workshop: In de workshop zal een experiment gedaan worden m.b.t. collectieve goederen.

Workshop 5. Bizzkidz en Bizzgames educatieve games

– Joost Schouten (BitPress Educatie, www.bitpress.nl

Doel van de workshop: In de Bizzkidz en Bizzgames ondernemingssimulaties vormen leerlingen het managementteam van een fictieve onderneming. In een spannende en dynamische marktomgeving nemen zij elke ronde online hun beslissingen en proberen ze de concurrenten te slim af te zijn. Tijdens deze hands-on workshop gaan jullie zelf aan de slag met deze educatieve game en voor de winnaar is er een leuke attentie. Meer informatie op www.bizzkidz.nl en www.bizzgames.nl.

Workshop 6. Muziek in de economieles

– Frans Josef (Fontys Hogescholen)

Frans-Joseph heeft zijn lerarenopleiding afgerond met een onderzoek naar het gebruik van muziek in de economieles. Tijdens deze workshop zal hij ons meer vertellen over het gebruik van muziek in de economieles en gaan we daar zelf actief mee aan de slag.

De volgende Powerpoint is gebruikt tijdens de workshop.

Workshop 7. Proefwerken: kwelling voor leerling en docent?!

– Herman Fijnvandraat (Windesheim)

Ken je dat: je moet leren voor een repetitie. Maar je hebt eigenlijk geen idee wat en hoe er gevraagd gaat worden? Welke onderwerpen belangrijk zijn en vooral in het proefwerk terugkomen? Vind jij het belangrijk dat je eigen leerlingen dat straks wel weten? Dan is deze workshop voor jou bedoeld.

In het voortgezet onderwijs is er weinig belangstelling voor toetsen en toetsbeleid. Het opstellen van repetities of proefwerken wordt niet ervaren als het meest inspirerende onderdeel van de rol van docent. Om maar niet te spreken over het nakijken ervan.

Toch is dat gebrek aan aandacht raar: Voor leerlingen hangt er immers veel van af en voor de docent is het een niet onbelangrijk middel om te beoordelen of de lesdoelen zijn behaald.

Vandaar deze workshop over toetsen, waarin aandacht gegeven wordt aan: Hoe ziet een goede toets eruit, wat is een toetsmatrijs en wat zegt een toetsmatrijs over het niveau en de kwaliteit van je repetities of proefwerken?

De volgende Powerpoint is gebruikt tijdens de workshop.

No image

Het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel heeft als doel:
Het samenbrengen, bundelen en verspreiden van expertise in het Economie-onderwijs.
Blader door de bibliotheek