+31 (0)20 547 26 037

Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting

Auteur(s)

Caviglia-Harris,Jill L.

Titel

Introducing Undergraduates to Economics in an Interdisciplinary Setting

Type bron

Wetenschappelijk artikel

Tijdschrift

The Journal of Economic Education

Jaar van Publicatie

2003

Jaargang (Volume)

34

Nummer (Issue)

3

Paginanummer

195-203

Trefwoorden

interdisciplinair onderwijs, milieueconomie, motivatie voor het vak

AE of BE

AE

Uitgever

Taylor & Francis, Ltd.

ISSN/ISBN

00220485

Abstract

In dit artikel wordt beschreven hoe er aan undergraduates (Dit is in de VS het post-secundair onderwijsniveau, ruwweg vergelijkbaar met ons bachelorniveau.) interdisciplinair onderwijs gegeven wordt. Het gaat om een cursus over ontbossing, met daarin bijdragen van de vakken economie, filosofie en ecologie. Volgens de auteurs kan het aanbieden van economische stof in zo’n interdisciplinair vak ertoe leiden dat meer studenten kennis nemen van het vak economie en het wellicht daarna ook nog kiezen. De economiemodules die in de cursus aan de orde kwamen bevatten op de eerste plaats een aantal relevante basisconcepten uit de economie. Vervolgens werd er stof uit de milieueconomie aangedragen die vervolgens werd toegespitst op de problematiek van ontbossing. Tenslotte moesten de studenten in groepjes verschillende beleidslijnen bediscussiëren. Ook vanuit de andere vakken werd er dit type onderwijs gegeven. Het geheel werd o.a. afgesloten met een verslag over de milieuproblematiek van een bepaald bosgebied, waarin de invalshoeken van de verschillende vakken moesten worden meegenomen.

Website van het tijdschrift: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/00220485.asp

Het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel heeft als doel:
Het samenbrengen, bundelen en verspreiden van expertise in het Economie-onderwijs.
Blader door de bibliotheek