Using Just-in-Time Teaching Techniques in the Principles of Economics Course

Auteur(s)

Simkins,Scott; Maier,Mark

Titel

Using Just-in-Time Teaching Techniques in the Principles of Economics Course

Type bron

Wetenschappelijk artikel

Tijdschrift

Social Science Computer Review

Jaar van Publicatie

2004

Jaargang (Volume)

22

Nummer (Issue)

4

Paginanummer

444-456

Trefwoorden

college, didactiek, Just-in-Time-Teaching

AE of BE

Algemene Economie

Uitgever

Sage

ISSN/ISBN

….

Abstract

Dit artikel geeft een overzicht van de zogenaamde Just-in-Time-Teaching (JiTT) didactiek. Het gaat over de ontwikkeling, de implementatie en evaluatie van de JiTT didactiek in economievakken op eerstejaars college-niveau. Ruwweg gezien, combineert JiTT gestructureerde webgebaseerde oefeningen die studenten buiten de klas maken (voorafgaand aan de lessen) met activerende activiteiten in de klas. De combinatie van deze twee elementen zorgt voor een feedbacksysteem. Het stimuleert de voorbereiding van de les door studenten voorafgaand aan de les en geeft aan de docent informatie over het conceptuele begrip van de inhoud van de les. Het maakt het mogelijk voor de docent om “net-op-tijd- aanpassingen” in de lesvoorbereiding te maken op basis van de ingestuurde opdrachten. Dit zijn de voordelen van de JiTT-aanpak: a) studenten zijn waarschijnlijk beter voorbereid op de les, b) het gebruik van de inbreng van de studenten in de les creëert een positieve feedbackcirkel die verder leren stimuleert, c) door de JiTT- oefeningen zij docenten zich meer bewust van de denkprocessen bij studenten en d) JiTT didactiek bevordert het cognitieve leren bij studenten.

Link naar publicatie: http://ssc.sagepub.com/

No image

Het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel heeft als doel:
Het samenbrengen, bundelen en verspreiden van expertise in het Economie-onderwijs.
Blader door de bibliotheek