Use It or Lose It

Auteur(s)

Hansen,W.Lee; Salemi,Michael K.; Siegfried,John J.

Titel

Use It or Lose It: Teaching Literacy in the Economics Principles Course

Type bron

Wetenschappelijk artikel

Tijdschrift

The American Economic Review

Jaar van Publicatie

2002

Jaargang (Volume)

92

Nummer (Issue)

2

Paginanummer

463-472

Trefwoorden

visie op curriculum

AE of BE

AE

Uitgever

American Economic Association

ISSN/ISBN

00028282

Abstract

De auteurs geven in dit artikel hun visie op het Amerikaanse economieonderwijs en focust daarbij op het inleidende vak op veel colleges en universiteiten: de “Principle of Economics“-cursus. Ze stellen dat deze cursussen weinig bijdragen aan economisch inzicht omdat ze te omvangrijk zijn en te technisch. De auteurs pleiten voor een beperktere hoeveelheid stof waarbij er meer aandacht wordt besteed aan de toepassing van de stof door de studenten. Ze stellen voor om de stof te beperken tot hetgeen is voorgeschreven in de “Voluntary National Content Standards in Economics“, een curriculum geschreven voor het Amerikaanse high school onderwijs. Zij vinden dat er minder nadruk moet komen te liggen op grafieken, zaken als marginale kosten en opbrengsten, marktvormen, elasticiteitsberekeningen, nationale rekeningen, de multiplier (rekenkundig), en geaggregeerde vraag en aanbod. In plaats daarvan zou er meer gericht moeten worden op problemen, beleid, kwesties, kortom het analyseren van belangrijke gebeurtenissen in de echte wereld. Docenten moeten studenten actief laten werken met economische gereedschappen.

Link naar publicatie: http://www.aeaweb.org/aer/index.php

No image

Het Landelijk Expertisecentrum Economie en Handel heeft als doel:
Het samenbrengen, bundelen en verspreiden van expertise in het Economie-onderwijs.
Blader door de bibliotheek